Wooopa! Lite nytt är alltid roligt!

Jag har lagt till en ny kategori här på bloggen. Jag är inte världsbäst på att sortera in enligt kategorier. Rätt kass på det faktiskt. Men man kan ju alltid göra ett litet försök!
 
För några veckor sedan inledde jag en ny era av mitt liv - jag föll till slut för mormors övertygelser om att prova LCHF. Hon har tjatat på mig sedan 2007 om att jag ska börja, så det var väl dags att ge efter en sisådär sju år senare. Och nu måste jag ju ta av min höga hatt och erkänna att det faktiskt fungerar, så jag lär väl bli en överjävlig mormor till mina barnbarn i framtiden eftersom jag tar allting tjugoelva nivåer längre än alla andra.
 
Hur som helst. LCHF = Low Carb High Fat, ett sätt att äta som gör att åtminstone min hjärna får den stimulans den behöver. Jag måste tänka till när jag stoppar varor i min kundkorg, jag måste stanna upp och läsa på innehållsförteckning och jag måste värdera - är det värt att stoppa i mig detta? Sådant fungerar för mig nämligen. Behöver jag inte tänka så gör jag inte det och då vet i tusan vad jag får i mig. 
 
En annan fördel som jag upptäckt med LCHF är att det var otroligt lätt att återgå till back to basic. Jag menar mat från grunden. Riktig mat. Inga konstgjorda, processad, sockerbombade eller aspartamförgiftade matvaror (bra va?). Självklart kan man ju konstla till det och göra allt för att ens liv ska vara så mycket som sitt gamla som möjligt. Baka kakor med stevia, dricka sockerfri läsk osv. Personligen tycker jag det är roligare, godare och bättre att hålla mig till simpla ingredienser som varit med om så lite som möjligt. 
 
Utöver det är jag en nörd. Och ibland behöver jag lätta på trycket och dela med mig lite av mitt nörderi, så varför inte göra det här - där man kan välja själv om man vill läsa eller inte?
 
Jag tänkte inleda denna nya kategori med två tips:
 
1. ICAs Bearnaisesås. 
Jag har läst på ungefär varenda såsförpackning på City Gross, ICA och Coop. Efter ett tag kom jag fram till att de såser som toppar listan är: Bearnaise, Aioli och majonnäs. Nu tänkte jag prata om bearnaise. Här har jag verkligen nördat ned mig, för faktum är att allt som heter något med sweet chipotle, dressing eller liknande innehåller mycket socker. Bearnaisesås är den bästa, men även där bör man vara aktsam med vilken sort man väljer - jag har upptäckt att många av de smaksatta innehåller bra mycket mer kolhydrater än originalsmaken. Förutom ICAs egna! Där är innehållet 0,5g kh per 100g på alla sorter, även de smaksatta! Highscore!
 
Ett bonustips är även Parmesansåsen! Jag har inte provat den än, men den innehåller bara 1,10g kh/100g och är ett roligt alternativ till bearnaisesåsen. 
 
 
 

2. Ostchips
 
As simple as it sounds. Ost. Chips. Några ostskivor utspridda på ett bakplåtspapper på en plåt, in mitt i ugnen, 200 grader varmt... Max tio minuter. Håll koll, de ska bli gyllenbruna och kommer bubbla galet, när de sedan tas ut stelnar de rätt fort och är sjukt knapriga, salta och goda. Man behöver inte heller många - för de mättar och till skillnad från potatischips innehåller de inte en massa beroendeframkallande ämnen som gör att du vill pressa tre påsar på en kväll. Just sayin'
 
 
 

Kommentarer
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin